JSF :: Persbericht :: 2004-10-04

Voor directe publicatie

IETF Publiceert XMPP RFCs

Jabber Basisprotocollen erkend als volwaardige Internet Technologieën

DENVER, 4 OKTOBER 2004 -- De 'Internet Engineering Task Force' (IETF) heeft vandaag de specificaties voor het 'Extensible Messaging and Presence Protocol' (XMPP) als RFCs gepubliceerd. Deze RFCs beschrijven de basis van de Jabber standaard welke sinds 1999 door de open-source gemeenschap ontwikkeld wordt. Nu deze RFCs gepubliceerd zijn, staat Jabber wat standaarden betreft op hetzelfde niveau als bijvoorbeeld SMTP voor e-mail en HTTP voor het web.

De volgende standaarden zijn gepubliceerd:

Gecombineerd met XMPP ontwikkeling en integratie door bedrijven als Apple, HP, Orcle en Sun is de publicatie een andere duidelijk teken van vertrouwen in de kracht van de Jabber technologie, aldus Peter Saint-Andre, hoofd van de Jabber Software Foundation (JSF) en auteur van de XMPP specificaties. We hebben nu een stabiele, veilige basis waarop een breed spectrum van presence en messaging applicaties ontwikkeld kan worden waardoor het 'real-time Internet' verder uitgebouwd kan worden.

Door XMPP te laten standaardiseren als RFC heeft de JSF de controle over de basis van de Jabber technologie afgegeven aan de IETF. Nu de protocollen door de strenge controles van de IETF zijn gekomen, wordt de focus verlegd naar het aanpassen van de enorme hoeveelheid servers, clients en code bibliotheken aan de XMPP specificaties. Daarnaast gaat de JSF verder met het ontwikkelen van populaire XMPP extenties, de zogenaamde Jabber Enhancement Proposals of JEP's. Er zijn al JEP's voor onder andere Jabber via HTTP, bestandsoverdracht, plaatsbepaling, 'Real-time content syndication' (bijvoorbeeld RSS via Jabber) maar ook JEP's voor koppelingen met bijvoorbeeld SOAP en andere protocollen.

Over Jabber, XMPP en de Jabber Software Foundation

De JSF is een non-profit organisatie die open protocollen ontwikkelt die gebaseerd zijn op het door de IETF gestandaardiseerde XMPP. Jabber wordt ook wel gezien als de 'lingua franca' van Instant Messaging en is de opkomende Internet standaard voor real-time messaging en presence die ontstaan is uit het populaire Jabber open-source project. Met goedkeuring van XMPP door de IETF gaat de JSF verder met het ontwikkelen van uitbreidingen op XMPP om aan de behoeftes te kunnen voorzien van commerciële en open-source ontwikkelaars, services providers en eindgebruikers over de hele wereld. Meer informatie: <http://www.jabber.org/>.

Een Nederlandse site die in klare taal uitlegt wat Jabber is voor eindgebruikers: <http://www.jabber.tk/> of <http://www.xs4all.nl/allediensten/experimenteel/jabber.php>.